2 Mayıs 2013 Perşembe

Cümlede Anlatım Teknikleri

 1. Doğrudan Anlatım
    Başkasının sözlerini, cümlelerini olduğu gibi, hiç değiştirmeden aktarmaya doğrudan anlatım denir..
-Ayşe bana, '' Yarın okula gelemeyeceğim.'' dedi
Bu cümlede Ayşe'nin sözleri aynen aktarılmıştır yani doğruda anlatım yapılmıştır..

2. Dolaylı Anlatım
   Başkasının sözlerini kendi söyleyişimize göre değiştirip karşıya aktarmaya dolaylı anlatım denir.Söz, sözü aktaranın ifadesine göre değiştiriliyorsa dolaylı anlatım olur..
-Ayşe bana yarın okula gelemeyeceğini söyledi..
Burada Ayşe'ye ait olan söz değiştirilmiştir..

Püf Noktası: Dolaylı anlatımda yüklem ''-diğini söyledi, -ceğini söyledi, anlattı,belirtti'' şeklinde biter..

Önemli Bilgiler:
  • Varsayım cümlelerinde ''diyelim ki, tut ki, farzet ki'' gibi ipuçları aramalısınız..
  • Tahminin yapıldığı cümlelerde fikir yürütmek esastır.
  • Kesinlik bildiren cümlelerde, genellikle emir kipi kullanılır.
  • Ön yargı bildiren cümlelerde yargı, peşin hükme dayalı olarak verilir.
  • Şaşkınlık bildiren cümlelerde, genellikle beklenmedik durumlarla karşılaşmanın anlatıldığı görülür.
  • Eşitlik bildiren cümlelerde, mutlaka bir denklik aranmalıdır.
  • Karşılaştırmaya başvurulmuş cümlelerde iki varlık, iki kavram, iki olay ya da olgu olmalıdır.
  • Benzetmenin gerçekleşmesi için benzetmenin temel ögelerinin cümlede kullanılmış olması gerekir.
  • Nesnel yargılardan herkes, aşağı yukarı aynı şeyi anlar.
  • Öznel yargılar kişiden kişiye değişik anlamlar verir.
  • Eleştiri, olumlu ya da olumsuz olabilir.
  • Üslupta özgünlük esastır ama her özgün olan anlatım üslup özelliği taşımayabilir..

0 yorum:

Yorum Gönder